Přihlášení

Zase to proklaté smart city

14. 3. 2017 | Vojtěch Blažek | Diskuze (13) | PÍSECKÝ HYDEPARK

Město Písek v rámci smart city zapojuje čím dál více nových technologií. Jednou z nich snad brzy bude platforma ArcGIS.

Z posledních materiálů a rady města je patrné čím dál tím větší nasazování moderních technologií. Ty co stojí za zmínku jsou jistě tlakové senzory v potrubí, nebo síť dobíjech elektrostanic. Jednou z těchto technologií je platforma ArcGIS. Město jí v malé míře používá již nyní pro potřeby územního plánování. Jedná se o geografický informační systém (tzv. GIS). Jeho uplatnění je však mnohem širší než územní plánování.

Městu bolestně chybí pasportizace zeleně, aplikace pro hlášení závad přímo od občanů nebo dostupnější "lidštější" úřední deska či platforma pro publikování otevřených dat. Toto všechno ArcGIS umí.

 

Pasportizace památek a hranice památkové rezervace

 

Aby občan města Písek měl lepší představu o tom co tato platforma dokáže, dovolil jsem si vytvořit neoficiální mapový portál města. Na něm můžete porovnávat vývoj zástavby, či přehledně vidět, kde dojde k přerušení dodávky elektrické energie, nebo se jen prostě podívat jaké geologické zajímavosti jsou v okolí města, kudy vede nadregionální biokoridor, kdo je váš okrskový strážník, nebo jak a co se má v zimě uklízet či interaktivní územní plán (ne kostrbaté pdf).

 

ukázka – majetek města Písek

 

Doufám, že se vám aplikace bude líbit a město snad tuto platformu nasadí ve větší míře.

Chytrá města máme spojené převážně s chytrými technologiemi, ale to co dělá město chytrým jsou chytrá a rozumná rozhodnutí, která na základě používáním těchto technologií bude zastupitelstvo a rada dělat. Jako například to, že nepostaví bazén v kasárnách. Chytré město je také takové, které svým občanům dokáže lépe předat informace o jeho vývoji a zapojí tak co největší část komunity města do rozhodovacích procesů – prostě se více otevře. A platforma ArcGIS tuto myšlenku a vizi naplňuje vrchovatě.

Přeji našim zastupitelům co nejchytřejší rozhodnutí a našemu městu aby vzkvétalo.

Vojtěch Blažek
toho času člen hnutí Jihočeši 2012

 

odkaz na neoficiální mapový portál

0
0

Diskuze k článku +

15. 3. 2017 (09:09)  –  Ing. Petr Hladík

0
0

Vážený pane Blažku, v první řadě nějak nefungují obrázky ve Vašem příspěvku a za druhé, pokud používáte ať už zde tak v článku, na který se tento příspěvek odkazuje některé argumenty, pak važte, zda to jsou objektivní informace, nebo opět snůška manipulativních prohlášení viz informace ohledně referenda a nutnosti postavit bazén nyní a zde, ohledně kasáren, kde je soud již rozhodnut a podobně. Zaslepenost volebním slibem podle mě vyvolává už jen takovou nějakou křeč. Podpora výstavby bazénu pod lesnickou školou výrazně poklesla a protlačit ji 14 hlasy je právě tou křečí. Má obava pramení z toho, že se bazén za avizovaných 250000,- Kč bez DPH nepostaví a další zastupitelstvo se bude potýkat s rozestavěnou stavbou, do které už bude chtě nechtě muset dosypat potřebné miliony. Byl bych velmi rád, aby na některém ze zastupitelstev některý ze skalních zastánců bazénu pod lesnickou školou garantoval, že částka nebude vyšší. Druhou věcí je důstojnost prostoru pro nový bazén. Nevím, zdali jste třeba teď o víkendu nebo někdy jindy, když se hraje na umělé trávě významnější utkání, byl v této lokalitě. Onen obrázek stojí za to. Ještě připojím jednu dezinformaci, kterou se permanentně oháníte a to je potenciální nefunkčnost stávajícího bazénu. Na výboru rozvoje a investic jsme s panem Hrádkem a dalšími kompetentními zástupci tuto otázku konzultovali a není zde důvod k panice, opravy, které jsou plánované mohou zajistit provoz na dalších několik let bez obav z toho, že nám starý bazén "spadne na hlavu". Chci Vás závěrem požádat, abyste neohlupoval běžné písecké občany svými konstrukcemi na obhajobu bazénu. Věřte, že podpora projektu bazénu pod lesnickou školou zdaleka není taková, jakou byste rádi měli.

Odpovědět

15. 3. 2017 (19:42)  –  JUDr. Ondřej Veselý

0
0

Petře, při brouzdání na fcb jsem narazil na páně Blažkův PR Jihočech 2012 článek a už jsem tvůj komentář pochopil. Takovou snůšku lží už jsem dlouho neviděl. Nicméně jsem ocenil upřímnost v tom směru, že jsem veřejnost neustále obtěžoval zjišťováním jejich názorů a vysvětlováním záměrů radnice. Je fakt, že Jihočechům 2012 jsou názory veřejnosti zcela ukradené a ani se nesnaží cokoliv vysvětlovat. Proč taky, když ví všechno nejlíp.

Odpovědět

15. 3. 2017 (20:41)  –  Ing. Petr Hladík

0
0

Odkaz je v posledním odstavci v tomto článku, tak jsem na to kliknul a ejhle co na mě nevykouklo. Jak píšeš, snůška lží a manipulativních výroků, ale na to bychom už mohli být od pana Blažka zvyklí.
Nejvíc mě baví výrok na konci toho článku "Na závěr si tedy dovoluji vcelku nezaujatě, na základě výše zmíněných podkladů dovolit následující."…….. Je to naprosto nezaujatě protože pan Blažek jako obvykle vychází ze svých konstrukcí :-)

Odpovědět

16. 3. 2017 (00:41)  –  Mgr. Vojtěch Blažek

0
0

Děkuji, páni zastupitelé za Váš kritický názor, kterého si vážím. V první řadě bych chtěl podotknout, že článek se snaží obyvatelům města ukázat, k čemu mohou být dobré moderní technologie (a jaké) – ne o bazénu. Dělám to kvůli tomu, že málokdo si dokáže představit co je smart city a bohužel skoro nikdo ze zastupitelů, včetně Vás nikdy nic k tématu smart city nedokázal konkrétního říct (tedy kromě pana Knota, který má smart city v gesci) ani teď. Vaše kritika se evidentně zaobírá mojí (nikoli PR – zda ji hnutí převezme, nevím) poznámkou na FB , který nemá s tímto článkem vcelku nic společného. Dělal jsem to z vlastního popudu a s nikým jsem to nekonzultoval, to že jsem členem hnutí JIH 2012, mi prostě přišlo fér zmínit.
Abych snad povolil křeč Vašeho neocortexu, tak si dovolím zareagovat. To, že se politická strana nebo hnutí snaží splnit slib daný voličům, mi nepřijde jako křeč, ale jako férové jednání. Sliby jsou proto, aby se plnily a nepoužívaly jen pro získání „koryt“, bohužel tento jev z české politiky prakticky vymizel. Navíc, pokud se nepletu, pro Lesárnu byla i opozice(?).
V době psaní FB poznámky nebylo v žádné oficiální zprávě města ani médiích informace o ukončení sporu (odvolání), jak se však praví v materiálu na jednání rady 16.3.2017: bod 33: …Společnost TERABET může nyní podat proti přiloženému rozhodnutí ústavní stížnost k Ústavnímu soudu ČR, a to ve lhůtě 2 měsíců …. je pravda, že to asi neproběhne, ale v českém soudním systému si člověk není nikdy jistý – čili můj argument není lživý ani manipulativní! Pokud už je jasno, proč jste jako zastupitelé neinformovali veřejnost (za co Vás platíme)? Pokud je tomu jinak, než praví v materiálu, tak uznávám Vaší kritiku a děkuji za upřesňující informaci.
Že je stávající bazén nefunkční jsem nikdy nikde nenapsal a rozhodně jsem se tím nikdy neoháněl (budu rád, když mi to připomenete) a že je na hranici použitelnosti, svědčí např. stav venkovního areálu, šaten apod., kdyby nebyl, tak není nutné ho donekonečna vyspravovat za x miliónů ročně.
Referendum neřeklo, že se musí postavit hned a tady – to máte pravdu, ale co nejdříve a 10 – 15 let není nejdříve, to je jasné snad každému. To, že se někdo pořád někoho ptá, co a jak, spíš svědčí o nerozhodnosti a neschopnosti než otevřenosti.
Rád bych znal Váš názor na "důstojné místo"?
Zkuste se zeptat městského architekta – ten se doposud k bazénu nevyjádřil. Kritizujete parkovací plochy pod Lesárnou a chcete se pořád vracet pod hradby, kde není ani jediné místo?– to mi přijde trochu schizofrenické. Za svými názory si stojím a jsou konzistentní, navíc podpořené oficiálními zprávami (všimněte si, že uvádím zdroje, odkud čerpám) či mapovými podklady – a mapy nikdy nelžou :) (proto „nezaujaté a objektivní“, protože jsem je netvořil já ale oficiální samosprávy a státní úřady). Za to jsem nikde nezaznamenal, čím podkládáte Vy svoje argumentace (kritiku) a musím říct, že mi to velmi zajímá. Protože pokud mě paměť neklame, tak pro Lesárnu byla drtivá většina zastupitelů, včetně Vás pane Veselý (co najednou ten veletoč?).
Děkuji a těším se na další plodnou diskuzi a je supr, že se jako zastupitelé zapojujete.

Odpovědět

16. 3. 2017 (11:53)  –  Martin Brož

0
0

Ted nemluvíš tak pravdu, k smartcity jsem toho už řekl i napsal docela dost.

Odpovědět

16. 3. 2017 (13:00)  –  Mgr. Vojtěch Blažek

0
0

Aha, no vidíš Martine – máš pravdu an tebe jsem pozapomněl :)
– našel jsem článek http://www.piseckysvet.cz/pisecky-hydepark/opravdu-chytre-mesto-snad-ne-jen-pro-vyvolene
kde to hezky popisuješ co bude potřeba udělat. Omlouvám se.

Odpovědět

16. 3. 2017 (10:11)  –  Ing. Petr Hladík

0
0

Vážený pane Blažku, pokud jste nechtěl poukázat na otázku bazénu, pak nechápu, proč ve svém poměrně krátkém článku věnujete tomuto tématu odstaveček a navíc s odkazem na daleko obsáhlejší článek. Měl jsem za to, že mi to Váš postoj objasní. Mapy jsou sice fajn, ale výstupy z nich je třeba vidět v kontextu možnostmi. Velmi mě pobavil Váš výrok, "Směrem ke kasárnám nikdo neběhá ani nejezdí." Není to tak trochu manipulace? V momentě, kdy tato lokalita vypadá jak vypadá to asi není úplně relevantní, přesto si tímto argumentem podpíráte další své argumenty.
Dalším argumentem je "Může se totiž klidně stát, že se to zase změní. Výstavba bazénu by se pak mohla protáhnout o mnohem více než 3 roky. A nový bazén se postavit musí, protože současný je na hranici použitelnosti." To že se již nějakou dobu do bazénu neinvestuje se jistě na jeho podobě podepisuje, ale není to tak, že by hrozilo jeho zavření dříve, nežli bude postaven bazén jiný. S ohledem na to, že je v kauze TERABET již rozhodnuto, pak to nemusí být opravdu na desítky let. Parkování, to je další věc, pokud se bude ve sportovním areálu pod Vyšší odbornou školou lesnickou/ Střední lesnickou školou Bedřicha Schwarzenberga, konat významější sportovní akce, nezbyde koupáníchtivým obyvatelům Písku stejně nic jiného nežli dojít pěšky. Další manipulaci vidím v čase, který uvádíte, nejdříve ještě neznamená dle mého soudu za každou cenu a v momentě kdy je o Kasárnách Jana Žižky z Trocnova rozhodnuto je možno tuto variantu realizovat v průběhu změny územního plánu, která již běží. Poslední věc, pokud tvrdíte "Ne vážně pokud si myslíte, že z těch 300 miliónů si radní a zastupitelé namastí kapsu, tak se pletete – to si ohlídám a budu Vás informovat zda k něčemu nedochází a věřím, že je i v zájmu města zveřejnit smlouvy a faktury které budou podepsány a proplaceny. " 1. Vy osobně nic neohlídáte, pokud Vám k tomu někdo nedá nějaký mandát. 2. domnívám se, že problém je jinde, já osobně nemám obavu, že peníze nebudou vyplaceny stavební firmě, ale že nastoupají do neúměrných rozměrů, který překročí rámec, který zastupitelstvo schválilo. Kdo toto bude garantovat? Nedomnívám se, a řekl jsem to i veřejně, že by se v bazénu za 250 milionů nedalo koupat. Od samého začátku se ptám, kolik bude stát vstupné, kolik je předpokládaná provozní ztráta v novém čtvrtmiliardovém bazénu, a nikdo mi není schopen ani ochoten odpovědět. To jsou dle mého soudu důležité informace pro Písecké občany. Nic méně, už je rozhodnuto, kapitola bazénu se v jedné fázi uzavírá a v druhé otevírá, Jihočeši 2012 svůj volební slib skoro splní a v Písku opět zavládne klid.

Odpovědět

16. 3. 2017 (11:02)  –  Mgr. Vojtěch Blažek

0
0

Děkuji – ještě snad připojím jediné. Pro bazén byla vytvořena komise, pokud se zeptáte kolegyně zastupitelky paní Trambové, tak Vám jistě erudovaně odpoví dotazy na vstupné. To že se to dá ohlídat i bez mandátu je díky povinnosti zveřejňování smluv a transparentnímu účtu možné. Pokud se nepletu dnes rada města bude schvalovat komisi pro dozor nad pracemi na novém bazénu. Pokud budu mít podezření, tak se jich zeptám. Kauzu Terabet jsem uznal, avšak nevím jak je to s tou ústavní stížností. Musím připomenout, že plácek nad umělým trávníkem byl kdysi připraven pro sportovní halu a je to rezerva pro dalších asi 200 míst, takže opravdu parkovacího místa bude dost. V současnosti všichni pěšky chodí. A co se týká vaší poznámky o běhaní – to je spíš úsměvné :)
Můj názor na kasárna je takový, že by bylo dobré udělat urbanistickou studii, pak vyhlásit architektonickou soutěž – to si myslím zajistí kvalitní koncepci celého prostoru.
A jestliže umíte číst tak zjistíte, že v článku jsem se nevěnoval bazénu, ale rozhodnutí o něm – v celkové délce jedné věty (8 slov!) :)
Každopádně, jak říkáte – hlavně že už jste jako zastupitelé nějak rozhodli a bude klid. Toto poděkování jsem vyjádřil jak v tomto článku, tak i v poznámce a tímto znovu uctivě s poklonou děkuji :)

Odpovědět

16. 3. 2017 (11:05)  –  Mgr. Vojtěch Blažek

0
0

PS – když mi vysvětlíte a ukážete kontext možností v nějakém Vašem článku, budu jedině rád nejen já, ale i občané města. A stále neznám podklady pro (ověření) Vaší argumentaci.

Odpovědět

17. 3. 2017 (16:40)  –  JUDr. Josef Šlehobr

0
0

Dobrý den, JUDr. Josef Šlehobr
svým drahým " příznivcům" uvádím, že píši malými písmeny. Shora uvedená diskuse mne vede k jedovaté poznámce o teď
Vás referendum udeřilo do vazu. Jeho konstrukce, naléhavost a zpolitizovanost. Teď hned musíme napravit to co se stalo za
minulého režimu. Vzpomínám si na článek z Píseckých postřehů kde je obrázek tří ústředních organizátorů referenda t.j jedné
velké lži, třeba o tom, že tam bude vedle bazénu všechno. Na kterou občané naběhli. Na tom obrázku byl bývalý senátor
KREJČA a domnívám, že tam byl i Mgr. Vojtěch BLAŽEK a na toho třetího si nevzpomínám ( když bude potřeba tak ten výstřižek
najdu).
Svorně jásali,, že teď již referendum platí a starosta Veselý musí podle toho konat.
NEJKRÁSNĚJŠÍ NA TOM CELÉM JE KDYŽ POLOŽILI ARCHITEKTU PLESKOTOVI OTÁZKU O MÍSTĚ KDE STOJÍ BAZÉN A ON JIM ŘEKL
TI KOMUNISTI SI UMĚLI VYBRAT TO NEJKRÁSNĚJŠÍ MÍSTO NA BAZÉN
NEJKRÁSNĚJŠÍ MÍSTO

Odpovědět

20. 3. 2017 (12:34)  –  Martin Zborník

0
0

Dovolím si vrátit se v diskusi k podstatě tohoto článku – ZASE TO PROKLATÉ SMART CITY. Hned v úvodu se píše: "Město Písek v rámci smart city zapojuje čím dál více nových technologií. Jednou z nich snad brzy bude platforma ArcGIS." Článek pak především pojednává o tom, jak snad bude v brzké době konečně zapojen Geografický informační systém (zkráceně GIS) pro poskytování informací pro občany města. To je jistě chvályhodné, ale není to nic nového a převratného ani v naší české kotlině, natož ve světovém měřítku. Čarovná zkratka GIS se v našich končinách vyvolává, a dokonce i velmi zdárně aplikuji, již více jak 15 let.

Jen namátkou uvedu funkční projekty:
Portál digitální mapy veřejné správy Jihočeského kraje http://geoportal.kraj-jihocesky.gov.cz/gs/ (např. zde najdete územní plány a analytické podklady u velkého množství měst, ale i těch nejmenších vesniček v našem kraji).
Na úrovni měst pak např. České Budějovice http://cbgis.c-budejovice.cz/ITC/klient/ nebo nedaleký Český Krumlov – http://obcan.ckrumlov.info/docs/cz/maps.xml
V celorepublikovém měřítku zmíním třeba úžasný portál http://www.geoportalpraha.cz/ nebo velké množství odkazů na GIS data na rozcestníku Ministerstva pro místní rozvoj http://portal.uur.cz/obecne-informace-o-uzemi/geograficka-data-informacni-systemy.asp

To tedy jde projekt Smart city trochu s křížkem po funuse, ale buďme rádi, že alespoň teď se konečně snad dočkáme i v Píku.
Přesto velké díky Vojtěchu Blažkovi za jeho zajímavý odkaz na Neoficiální mapový portál města Písek – http://www.arcgis.com/home/item.html?id=69cd0d1e62a1437892fa7d6f38e5d736. Je to super počin, který konečně za město dal dohromady na jednom místě tyto data. Vůbec ale netuším, co má tento soukromý počin společného s probíhajícím projektem Smart city v Písku. Jak v článku sám autor uvádí:" Doufám, že se vám aplikace bude líbit a město snad tuto platformu nasadí ve větší míře." Je to tedy realita, nebo jen zbožné přání?

Mimochodem na městském úřadě máme placeného úředníka, který se již delší dobu zaobírá GIS na plný úvazek (jako téměř v každém větším městě naší země) – Jiří Bárta, Územní plánování – GIS, tel.: +420 382 330 283, e-mail: jiri.barta@mupisek.cz.

Odpovědět

22. 3. 2017 (08:13)  –  Mgr. Vojtěch Blažek

0
0

Díky,
zmíněné projekty fungují a jsou skvělé. Město však nic podobného nemá a jak je patrné např. z geoportálu Prahy tak je to velmi užitečné, vlastně má, ale hooodně zastaralé – https://mawis2.hrdlicka.cz/pisekco/epr.aspx. GIS nelze chápat jen jako zobrazovaní mapiček, které jsou jen pro potěšení oka. Město Písek GIS využívá jen pro potřeby ÚP. Takový odbor životního prostředí, odbor dopravy, správy majetku či školství – by jistě mohly zefektivnit svojí agendu. Chtěl jsem veřejnosti a zastupitelům ukázat co by město mohlo pro své obyvatele dělat, aby se zlepšila otevřenost úřadu a komunikace – viz aplikace hlášení závad v Českém Krumlově.
Vypadá to ale že jdu opravdu trochu s křížkem po funuse neb se něco chystá – viz více zde: http://tcpisek.cz/portfolio-items/integrace-dat-z-internet-of-things-senzorickych-platforem-do-gis-systemu-v-ramci-smartcity-e-services/?portfolioCats=28%2C%2C12

Odpovědět

22. 3. 2017 (14:41)  –  Martin Zborník

0
0

Souhlasím, že mapové podklady Mawis na stránkách města jsou více než zastaralé a uživatelsky dosti nepřívětivě, přesto je při své projektové činnosti dosti využívám: http://www.mesto-pisek.cz/vismo/zobraz_dok.asp?id_org=12075&id_ktg=1430&n=mapove-podklady nebo https://cz.mawis.eu/geodatapisek/
Také souhlasím, že po mnoha letech jejich nezměněné podoby užívání zaslouží úplně novou a hlavně podstatně funkčně a uživatelsky rozšířenou podobu.

Uvedený článek ze stránek TC Písek je více než rok starý. Je dosti obecný a není z něj vůbec zřejmé co konkrétního se bude realizovat a zdali vůbec někdy něco (jako bohužel doposud téměř u všeho, co se projektu Smart City v Písku týká). Nezbývá nám než tedy jen nadále zbožně doufat, že tím obecným popisem je myšleno alespoň něco trochu obdobného, o čem píšete v tomto článku a komentářích.

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.