Přihlášení

Karel Kropš: Semafory jen se zelenou prostě neexistují

13. 8. 2015 | Aleš Procházka | Diskuze (21) | PÍSECKÝ HYDEPARK

V našem městě stále probíhají diskuse k projektu SmartCity Písek a sice o tom, zda bude lépe řídit např dopravu.

Hlavním nástrojem na řízení dopravy ve městě jsou podle mne semafory. Písek ve své podstatě již Smart městem je. Vždyť semafory splňují přesně to co mají. Tam kde to dává smysl, například na Kollárově ulici, se starají o hladký průjezd svým načasováním. Ve městě je toto označováno jako “zelená vlna” (na mapě barevně rovněž odlišeno zeleně).
 
Tam kde to dává smysl reagují na konkrétní auta čekající na průjezd a tím zajišťují co nejlepší průjezdnost městskými částmi, kde nelze určit nějaký hlavní tah (na mapě označeno oranžově). Provoz je zde nepředvídatelný ve všech směrech.
 
Semafory v Písku jsou rovněž předpřipravené na možnost dálkového ovládání pro průjezd sanitek a hasičů. To se však ukázalo jako neefektivní, zbytečně drahé a nepřineslo by to při vzniklé dopravní situaci nijak lepší průjezdnost. Proto tato technologie zůstala pouze připravena k doplnění.
 

Semafory v Písku a SmartCity

Ptám se, zda jde v Písku ještě zlepšit průjezdnost za pomoci chytřejšího řízení semaforů dle projektu SmartCity? Myslím, že nepatrně ano. Ale musel by systém dopředu vědět kam které auto pojede. Musel by rovněž rozpoznávat SPZ, nebo osoby a pamatovat kam kdo kdy jezdí. Kdy jede například pan Novák domů a zase kdy a kam do práce. Musel by vědět, že v neděli jede do marketu a ve středu večer pojede k milence. Pak ano, SmartCity mu naplánuje cestu a připraví semafory na co nejhladší průjezd.
 
Pokud SmartCity nezíská takovýto přehled o lidech a jejich pravidelných trasách a chování, nebude schopen řídit semafory lépe než dnes. Takový systém bude velmi drahý a bude nás sledovat na každém kroku.
 

Potřebují semafory v Písku SmartCity?

Příliš situaci nezlepší, protože semafory jen se zelenou prostě neexistují. SmarCity Písek pravděpodobně jen draze postaví totéž co dnes již máme. Z toho plyne: Děkuji nechci.
 
 
Karel Kropš, Svobodní Písek
 
Vyšlo na pisek.svobodni.cz, 12.8.2015
0
0

Diskuze k článku +

13. 8. 2015 (10:05)  –  Radovan Polanský

0
0

Vaše přesvědčení, že bude SmartCity Písek vědět kdy a kdo jezdí za milenkou (už jsem to od Vás slyšel několikrát) je až zarážející. Nezbývá než znovu opakovat, že se neplánuje nasazení žádných technologií, které by pracovali s osobními údaji obyvatel města. Co se týká dopravy, toto téma by se nemělo ve Smart City Písek zúžit jen na semafory. Doporučuji například tento článek, který dobře popisuje rozsah tématu dopravy ve městech, základní principy a význam sběru dat: http://www.scmagazine.cz/article/view/178 . Iniciativa Smart City je o změně pohledu na naše město, o přístupu k informacím, které nám dovolí dělat chytřejší rozhodnutí a možnosti otevřít data lidem, kteří chtějí přicházet s novými myšlenkami. Vámi zmiňované časování semaforů na Kolárce jistě přispívá plynulejšímu provozu, ale je jen dílčí součástí celku, kterému říkáme město Písek. Reálná data z našeho města by měla pomoci lépe ho pochopit. Proto se snažíme vybudovat infrastrukturu, která nám je pomůže získat. Potěšila mne Vaše první věta „V našem městě stále probíhají diskuse k projektu SmartCity Písek a sice o tom, zda bude lépe řídit na příklad dopravu.“ Doufám, že diskuse neuhasnou a přesunou se i na jiná témata, například energetická strategie města, možnost využití Smart City technologií ve vodním hospodářství, nebo jak smart jsou nejbližší plánované investice města jako třeba plavecký bazén, představující stovky milionů korun z městského rozpočtu.

Odpovědět

13. 8. 2015 (14:55)  –  Richard Kába

0
0

Pane Polanský, odpovídáte sice autorovi článku, ale nedá mi to nereagovat.

1. Zda Smart City ano nebo ne je politická záležitost radnice, ale z Vašeho vystupování v diskuzích to vypadá skoro jako eminentní zájem TCP. Neměli by to být spíše politici, kteří budou reagovat?

2. Vzhledem k tomu, že informace o tom, co se vlastně v rámci Smart City plánuje politice zarytě mlčí, nebo naopak zveřejňují jenom podivné nic neříkající fráze, nedivím se, že občany a autora článku napadají různé scénáře. Ostatně pan Kropš píše, že mu to tak připadá, nikoli že to tak bude …

3. Když už tedy říkáte, že Smart City nebude pracovat s osobními daty, s jakými daty tedy pracovat bude, např. v rámci dopravy?

Odpovědět

13. 8. 2015 (14:58)  –  Richard Kába

0
0

Jinak, jestli toto: http://www.scmagazine.cz/article/view/178 ma byt Smart City, tak jsem jeste vice znepokojen nez dosud. Vpodstate jsou to zase aktivisticke vize o omezovani automobilove dopravy.

Odpovědět

13. 8. 2015 (15:02)  –  Richard Kába

0
0

Cituji z dokumentu: Data, data, data

V oblasti sběru dat v ITS ve městě je jedním z nejdůležitějších faktorů celistvost a homogenita výsledných informací o stavu dopravy. Při jejich získávání je možné vyjít z FCD (floating car data), což je technologie založená na sběru GPS dat o pozici jednotlivých vozidel a doplnit tato data daty ze strategických řezových detektorů. Hlavním přínosem strategických detektorů pro dopravní a řídící centrum města jsou jejich velmi konzistentní a vysoce spolehlivá data, která slouží k validaci a zpřesnění dat jiných systémů. Zároveň je výhodné tyto detektory kombinovat s kamerovou detekcí, která velmi dobře slouží operátorům DŘC k vizuální kontrole stavu dopravy na komunikaci. Běžnou součástí kamerové detekce je dnes již automatické rozpoznávání registrační značky (RZ), což lze využít pro výpočet dojezdových časů nebo přepravních vztahů mezi vybranými detekčními profily. Při návrhu umístění detekčních řezů systému strategických detektorů je nutné uvažovat koncepčně a s důrazem na celistvost výsledného řešení.

Takze budeme sbirat RZ … takze budeme sbirat osobni data a ne ze ne…..

Znate nejakeho obcana, ktery touzit byt mestem monitorovan kde a kudy jezdi? Myslim, ze pak Krops popisuje problem se Smart City pomerne presne.

Odpovědět

13. 8. 2015 (16:36)  –  Radovan Polanský

0
0

Článek jsem uvedl proto, že podle mne dobře vystihuje komplexnost přístupu k dopravě z pohledu SmartCity technologií. Citovat z tohoto textu a brát tyto citáty jako záměry pro Písek je nesmyslné. Co se bude realizovat v Písku závisí jen a pouze na subjektech, které budou konkrétní projekty předkládat. Pak o nich můžeme začít diskutovat.

Odpovědět

13. 8. 2015 (16:55)  –  Radovan Polanský

0
0

V tom s Vámi nemohu souhlasit. Smart City je věcí všech, kteří mají zájem se na této myšlence podílet, ne jen politiků. Politici vyslali jasný signál, řekli které oblasti je zajímají a dali zelenou myšlence Smart City projektů. Teď očekávají, jaké konkrétní záměry přijdou. Jakmile dorazí, mohou je podrobit diskusi a rozhodnout se zda je podpoří. Nebo mohou sami s nějakým projektem přijít. Podle mne je tento postup pochopitelný. Upřímně mne také uvádí do rozpaků dotazy na fízlování obyvatel, když nevím o jediném záměru který by to měl v plánu. Vy jste například ze zdroje, který jsem Vám doporučil vydedukoval, že v Písku bude běžnou součástí kamerová detekce a automatické rozpoznávání registrační značky. Na závěr expresivně dodáváte "… takže budeme sbírat osobní data a ne že ne….." Co vám k tomu mohu říct? Nevím o tom, že by to měl někdo v plánu a osobně s tím nesouhlasím. A myslím, že na tom budou naši politici podobně rozpačitě.

Odpovědět

13. 8. 2015 (17:23)  –  Richard Kába

0
0

Ten dokument neni moc komplexni, je spise abstraktni. Kapitola o sberu dat jedna z mala konkretnejsich, proto jsem mel dojem, ze jej odkazujete. Na otazku, ktera data tedy sbirat budeme, zrejme odpoved jeste neexistuje, takze pockejme na cokoli konkretniho.

Ano mate pravdu, ze Smart City je veci vsech, ne jen politiku, ale presto jeji realizace je politicke rozhodnuti, idealne az po verejne diskuzi a lobby jedne z moznych dodavatelskych firem se obavam, ze nelze povazovat za osobni nazor. At uz napisete cokoli, neda se na to divat jako na prispevek pana Polanskeho, ale jako na prispevek reditele TCP, ktera se u projektu od pocatku stoji a ktera ma motivaci stat se jednim z dodavatelu, pripadne zpracovatelu sbiranych dat. Tim nerikam, ze se diskuze nemate ucastnit, jenom upozornuji, ze verohodnost Vasich prispevku bude vzdy hodnocena touto optikou.

Odpovědět

14. 8. 2015 (08:31)  –  Karel Kropš

0
0

Zastánci SmartCity tvrdí, že půjde jen sběr anonymních dat o pohybu obyvatel a automobilů po městě. A přesto Modrožlutá kniha hovoří o městské kartě. Nastoupíte do autobusu, nebo objednáte jinou službu (třeba zaplacení parkovného) a systém si vaší identitu zjistí z vaší městské karty. To, že systém kamer schopných rozpoznat SPZ, nebo osoby jdoucí po městě není zatím součástí projektu SmartCity, neznamená, že nebude v blízké době doplněn a lidé si toho možná ani nevšimnou, Ostatně neskrývavě hovoří o možnosti sledování dětí na požádání rodičů, nebo důchodců na požádání jejich dětí. To není sledování? Budou naše děti sledovat pouze jejich rodiče? Nebo se rovnou máme o své děti začít bát? Kdo zkontroluje TCP, že se data o dětech a důchodcích dostali jen do těch správných rukou? Kdo na systém bude dohlížet? Jsou naši radní takoví odborníci v oboru, aby to uhlídali?

Odpovědět

26. 8. 2015 (11:41)  –  Marek Anonymous

0
0

1, tak jsem se zacetl do Vami odkazovaneho clanku a vidim ze Vam ani tak nejde o preprogramovani semaforu, jako spis o preprogramovani ovci. chcete vytvorit lepsiho socialistickeho cloveka, cloveka, ktery nebude vahat skocit treba do zdi, kdyz si to strana bude prat.

2, proc ma mesto provozovat bazen? znam mnoho koupalist a bezenu ktere jsou provozovany soukrome maji srovnatelne ceny a/nebo mnohem lepsi sluzby a zdaleka nejsou ztratove.

Odpovědět

27. 8. 2015 (09:18)  –  Richard Kába

0
0

Naprosty souhlas. Neni duvod mit obecni bazen dotovany z verejnych penez …

… ale kdyby to byl jen bazen … co treba takova pohrebni sluzba, zimni stadion, a dalsi a dalsi a dalsi …

Odpovědět

13. 8. 2015 (15:32)  –  Mgr. Vojtěch Blažek

0
0

Omlouvám se za poznámku trochu mimo. Většina lidí má buď smartphone, Gmail,facebook, linkedin, twitter, instagram či windows. IČO je u soukromníků rodné číslo apod…. To už je velké množství osobních dat, která jsou hlavně poskytována většinou dobrovolně. Nechápu pak hysterii svobodných o poskytnutí informací o RZ – to už stejně dávno mají makléři pojišťoven či policisté.

Odpovědět

13. 8. 2015 (15:35)  –  Richard Kába

0
0

To, ze to nechapete jeste neznamena, ze to neni prusvih.

Je dost velky rozdil v tom, pokud se nekdo rozhodne netere sve udaje poskytujovat dobrovolne (viz. Vami zminene socialni site), vyzaduje to (bohuzel) zakon anebo si je nazdarbuh shromazduje nejake pripitomnele Smart City.

Odpovědět

13. 8. 2015 (17:07)  –  Radovan Polanský

0
0

Nemusíme chodit tak daleko, stačí se zamyslet kolik dat už dnes má například váš lokální poskytovatel připojení k internetu. Ale souhlasím s p. Kábou. To že se zde bojíme o osobní data, která už dávno poskytujeme jiným subjektům (často ani nevíme jakým) nesouvisí s tím, že máme být v případě SmartCity citlivý na to jaká data bude senzorová síť sbírat a proč. Za sebe mohu říct, že projekty na kterých pracuji a které budeme předkládat nezpracovávají osobní data a sbírají převážně fyzikální veličiny. Používáme je k obecným závěrům, jako je analýza zatížení komunikací, kvalita osvětlení, nebo stav životního prostředí ve městě. Také bych rád připomněl, že by nás měla v rámci SmartCity zajímat i druhá strana mince, tedy která data o městě dnes nemáme a chtěli bychom je mít, třeba ve formě Open dat.

Odpovědět

17. 8. 2015 (01:46)  –  Luděk Blaha

0
0

A bude ten systém natolik chytrý, aby už bylo konečně zřejmé, kdo vyřvává v noci po městě, rozkopává odpadkové koše a močí v podchodech?

Odpovědět

18. 8. 2015 (18:55)  –  Karel Kropš

0
0

Luděk Blaha => Koukám, že už začíná být zájem i o kamery. Ať jsme všichni pod nedobrovolným dohledem.

Odpovědět

18. 8. 2015 (21:16)  –  Luděk Blaha

0
0

Všichni ne, pane Kropši. Jenom ta hovada.
A doopravdy chytrý systém žádné kamery nepotřebuje. Třeba já žádnou nemám.

Odpovědět

19. 8. 2015 (18:55)  –  Luděk Blaha

0
0

Tak močení v podchodech se už řeší, prý se budou na noc zavírat. Ty podchody, ne močiči.
Rozkopávání odpadkových košů by se dalo eliminovat jejich odinstalováním.
A pořvávání po nocích se dá ošetřit zákazem nočního vycházení. Domovní řváči jsou celkem dobře dohledatelní.

Odpovědět

26. 8. 2015 (11:52)  –  Marek Anonymous

0
0

stezejni je to slovo dobrovolne.

Odpovědět

26. 8. 2015 (21:51)  –  Karel Kropš

0
0

Microsoft, Google, Facebook, Twittr, Apple atd. jsou firmy vystavené tvrdé konkurenci.
1. Zákazníci jim informace dávají dobrovolně a dostávají za ně nějakou službu.
2. Společnosti jsou vystaveny tvrdé konkurenci. Ztráta důvěry, že s daty zákazníků je nakládáno neoprávněně se trestá ztrátou důvěry a tím i zákazníků a zisku.

Ale v případě SmartCity?
1. Zákazníci jim dávají data nedobrovolně. Doslova z přinucení. Zákazníci za to dostávají jen vzdušné zámky.
2. Zneužití dat může být odměněno velkým ziskem. Není nikdo kdo by to mohl dostatečně kontrolovat. Stát na to opravdu nestačí.

Odpovědět

18. 8. 2015 (21:27)  –  Zbyněk Konvička

0
0

… a propós… když jsme u těch "hovad".. doporučuji si oprášit takřka povinnou četbu mistra G. Orwella a jeho Farmu zvířat…
"Všechny zvířata jsou si rovna, některá jsou si ale rovnější…!"

https://www.youtube.com/watch?v=1-bUDwpgrO0&list=PL-uYVIaY-zT526jPegYa7_X6mwLkzdbLB&index=9

Odpovědět

18. 8. 2015 (21:35)  –  Zbyněk Konvička

0
0

rovněž tak jeho román 1984 ;)

Odpovědět

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.