Přihlášení

Postřehy z 33. ročníku Celostátní přehlídky Středoškolské odborné činnosti v Sezimově Ústí aneb „Zkuste to za rok také!“

13. 6. 2011 | Jan Měšťan | Diskuze (0) | Školství

Ilustrační foto

Středoškolská odborná činnost je soutěží pro studenty středních a případně též základních škol. Soutěž spočívá ve zhotovení vlastní odborné práce v rámci patřičných náležitostí. Zúčastnit se mohou jak jednotlivci, tak týmy (obvykle dva studenti) v celkem 18 oborech, které jsou spektrem přírodovědné, technické i humanitní větve. Soutěž pořádá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy společně s Národním institutem dětí a mládeže MŠMT a mnoha dalšími partnery.

Vyvrcholením letošního ročníku „sočky“ byla Celostátní přehlídka prací, které postoupily z kol školních, okresních a krajských (v některých oborech a krajích se konalo pouze krajské kolo). Přehlídka se uskutečnila ve dnech 10. až 12. června 2011 na Vyšší odborné škole, Střední škole, Centru odborné přípravy v Sezimově ústí pod záštitou hejtmana Jihočeského kraje Mgr. Jiřího Zimoly. Do Sezimova Ústí se sjelo téměř 300 studentů aby se zde utkali o hodnotné ceny pro laureáty všech oborů. Jak bylo ovšem často zdůrazňováno, „sočkaři“, kteří se účastní Celostátní přehlídky, jsou prakticky všichni vítězové.

Budova pořadatelské školy 33. ročníku Celostátní přehlídky Středoškolské odborné činnosti (FOTO: Vyšší odborná škola, Střední škola, Centrum odborné přípravy, Sezimovo Ústí, Budějovická 421).V den příjezdu krajských delegací proběhlo ubytování nedaleko areálu pořadatelské školy, slavnostní zahájení v divadle Oskara Nedbala v Táboře, ověření funkce počítačových prezentací pro potřeby obhajob a samozřejmě nechyběla první ochutnávka specialit místní jídelny v podobě večeře. Druhý den vše vypuklo. Od osmi hodin ráno se rozběhly obhajoby ve všech oborech. Každý student mohl využít 15 minut pro představení své práce. Následovaly dotazy ze strany porotců a často i dotazy z pléna. Témata prací byla skutečně pestrá. Od prací jako „Vývoj metody pro monitorování molekulární podstaty vzniku závislosti na drogách“ v oboru č. 3 Chemie či „Vývoj obličeje a příčiny vzniku jeho poruch“ v oboru č. 4 Biologie přes práce jako „Předběžná studie druhohorních mesofosilií z ostrova James Ross“ v oboru č. 5 Geologie, geografie nebo „Mechanika modelu trikoptéry pomocí moderních materiálů“ v rámci oboru č. 9 Strojírenství, hutnictví, doprava a průmyslový design až po práce humanitně orientované, kterými byly například „DNA jako důkaz./Problematika národních DNA databází a využívání analýzy DNA ve forenzní vědě“ a „Politický extremismus a radikalismus, subkultury mládeže očima studentů 15 – 20 let“ v oboru č. 17 Filozofie, politologie a ostatní humanitní a společenskovědní obory. Po skončení obhajob byl pro soutěžící připraven fakultativní kulturní program.

V neděli proběhlo v divadle Oskara Nedbala v Táboře slavnostní vyhlášení výsledků a Jihočeši si vůbec nevedli špatně. Důkazem je například Jaroslav Růžička ze Střední průmyslové školy a Vyšší odborné školy v Písku se svým projektem robotického vozítka „RC-DC“. V kategorii č. 10 Elektrotechnika, elektronika a telekomunikace se umístil na třetím místě a odnesl si například cenu ředitele ústavu Centrální inženýring JE Temelín. Výborně si vedli i tři písečtí gymnazisté. Ondřej Slabý se v oboru č. 11 Stavebnictví, architektura a design interiérů umístil se svou prací „Beton, Experimentální měření pevnosti betonu v tahu“ na krásném šestém místě. Gymnazista Jan Kotek získal v oboru č. 2 Fyzika za svou práci „Analýza emisních profilů čar Hα a Hβ ve velké sluneční erupci z 28. Října 2003“ zvláštní cenu České nukleární společnosti. Svou studii vypracoval podobně jako například studentka Veronika Hněvsová z Gymnázia, České Budějovice, Jírovcova 8 na pracovištích Akademie věd České republiky v rámci projektu Otevřená věda II. Porota složená vždy z předních českých odborníků ocenila čtvrtým místem v oboru č. 14 Pedagogika, psychologie, sociologie a problematika volného času práci Nikoly Papežové ze Střední odborné školy pro ochranu a tvorbu životního prostředí ve Veselí nad Lužnicí „Návrh naučné stezky okolo Kamenice nad Lipou“.

Průběh obhajob soutěžních prací (FOTO: Gymnázium Jaroslava Vrchlického Klatovy).Nyní už je ale řada na vás, studentech středních škol, abyste se pokusili v příštím roce navázat na cenné úspěchy letošní jihočeské delegace. Není nic jednoduššího než vyhledat obor vašeho zájmu a optat se, zda ve vašem okolí není odborník na slovo vzatý, který by vám s kompletací práce mohl pomoci. Prvotní je samozřejmě pomoc vašich učitelů, kteří mohou v mnoha případech coby konzultanti práce plně zaštiťovat. Zde se rýsuje i pobídka právě do řad středoškolských učitelů, kteří v našem okrese mohou mít za vzor průmyslovou školu, která se může pyšnit dlouholetou organizací „soček“ nejen na školní úrovni. Středoškolská odborná činnost je velice unikátní projekt, ve kterém máte možnost poměřit své kvality se studenty z celé České republiky a poznat tak nové přátele se stejnými, často úzce specializovanými zájmy. V tomto směru jdou veškerá ocenění stranou a vítězí tvořivý duch mladých lidí.

Nevíte si rady, jak napsat soutěžní práci nebo jak ji přihlásit do administračního prostředí projektu? To a mnohem více se dozvíte na oficiálních stránkách Středoškolské odborné činnosti www.soc.cz. Zlomte v příští „sočce“ vaz a nebojte se kohokoliv na cokoliv zeptat!

 

0
0

Diskuze k článku +

Článek zatím nikdo nekomentoval – buďte první!

Nový komentář k článku

Pro zapojení do diskuze se nejprve přihlašte ke svému účtu.

Nejste-li registrovaným uživatelem, zaregistrujte se zde. Registrace je jednoduchá a rychlá.