Blíží se SČÍTÁNÍ LIDU
Sčítání lidu, domů a bytů 2011 Sčítání lidu, domů a bytů se v České republice uskuteční na jaře 2011. Rozhodným okamžikem, ke kterému sčítání proběhne, bude půlnoc z 25. na 26. března 2011. Poprvé v historii se budou sčítat všechny země EU z nařízení Evropské komise v jeden společný rok. Náklady na sčítání lidu jsou v České republice přibližně 250 Kč na osobu (tedy cca 10 EUR na jednoho obyvatele, což je při tomto způsobu sčítání částka v Evropské Unii obvyklá ).
Novinky sčítání lidu 2011
Sčítání lidu, domů a bytů v roce 2011 přinese celou řadu novinek, které souvisejí s tím, jak se vyvíjejí informační technologie, ale také se zkušenostmi z předchozích sčítání:
• Formuláře pružně reagují na vývoj ve společnosti a s tím související legislativní opatření, nově tak přibude např. dotaz na registrované partnerství.
• Český statistický úřad při sčítání lidu 2011 žádným způsobem nezjišťuje vybavenost domácností ani jejich příjmy a výdaje. Ve sčítacích formulářích tak nejsou žádné otázky na vlastnictví ledničky, automobilu, chaty, televizoru ani dalších věcí. Z hlediska vybavení domácnosti je pro statistiku důležitá pouze otázka, zda má rodina možnost využívat osobní počítač a připojení k internetu.
• Nově bude možné vyplňovat elektronické sčítací formuláře na internetu a odesílat je on-line nebo prostřednictvím datových schránek. Tento způsob předávání informací patří v současnosti mezi nejbezpečnější vůbec.
• Sčítacími komisaři budou asi v 95 % případů pracovníci České pošty.
• Právnickým osobám bude ČSÚ ve většině případů posílat domovní a bytové listy prostřednictvím datových schránek.
• V době ostrého sčítání v roce 2011 bude všem k dispozici bezplatné telefonní centrum s operátory, kteří budou připraveni pomoci se všemi dotazy o sčítání.
• Na podzim 2010 se ve školách v celé republice uskutečnilo tzv. Minisčítání, ve kterém si mohli žáci a studenti zábavnou formou vyzkoušet práci se statistickými daty a také zjistit, jak jsou tyto údaje užitečné a zajímavé.
Generálka na Sčítání lidu
V České republice se letos od 6. dubna do 7. května uskutečnilo zkušební sčítání lidu. Celkem 6,4 % obyvatel využilo možnost odeslat formuláře elektronicky přes internet, ostatní zvolili klasickou cestu a vraceli formuláře komisařům nebo je posílali poštou.
Pro zkušební sčítání vybrali statistici 0,5 % obyvatel České republiky, aby prověřili všechny potřebné procesy před ostrým sčítáním v příštím roce, otestovali srozumitelnost a přehlednost formulářů a vyzkoušeli nové techniky skenování dat. „Sčítání lidu se na našem území provádí pravidelně od roku 1869. Letos se poprvé v historii testovalo i elektronické vyplňování sčítacích on-line formulářů na internetu, které bude při sčítání příští rok úplnou novinkou,“ upozorňuje místopředseda Českého statistického úřadu Stanislav Drápal. „Samotné informace z dotazníků nebyly při zkušebním sčítání tím nejdůležitějším, zaměřili jsme se hlavně na srozumitelnost otázek a formulářů. Výstupem byla zpráva, jaké procesy je potřeba pro ostré sčítání zlepšit a kde jsou slabá místa nových systémů.“
Historie sčítání lidu
Sčítání lidu patří k nejstarším statistickým akcím vůbec. Na našem území se soupisy obyvatel tvořily už ve středověku, kdy sloužily panovníkům k vojenským a daňovým účelům. Zpočátku zahrnovaly pouze část populace. Za vůbec nejstarší dochovaný soupis na českém území je považován soupis majetku litoměřického kostela z roku 1058, který je součástí zakládací listiny knížete Spytihněva II.
Za významný mezník pak lze označit rok 1753, kdy byl vydán patent císařovny Marie Terezie o každoročním sčítání lidu. Novou kapitolu v historii sčítání obyvatelstva v habsburské monarchii zahájilo sčítání provedené v roce 1754. Poprvé se konalo současně a jednotně na celém území soustátí.
Rozsah informací i kvalita dat se začala významně zvyšovat od roku 1869, kdy se uskutečnilo první moderní sčítání lidu na našem území. Jediné sčítání, které se v novodobé historii Československa nekonalo, bylo v roce 1940 kvůli 2. světové válce.
Ondřej Kubala
tiskový mluvčí projektu Sčítání lidu, domů a bytů 2011
Základní termíny sčítání lidu
26. února 2011
začíná fungovat call centrum pro veřejnost, na bezplatnou linku 800 87 97 02 se mohou lidé obracet s dotazy a nejasnostmi ohledně sčítání každý den od 8:00 do 22:00.
Sčítací komisaři začnou zároveň roznášet domácnostem do schránek informační letáky o blížícím sčítání. Zároveň s letákem vhodí komisař do schránky lísteček s návrhem termínu, kdy do dané domácnosti přinese sčítací formuláře. Každá domácnost najde ve schránce letáček nejpozději 6. března.
7. března 2011
Sčítací komisaři začínají navštěvovat domácnosti a roznášet formuláře. Každý občan dostane zelený SČÍTACÍ LIST OSOBY. Majitelé a uživatelé bytů dostanou navíc žlutý BYTOVÝ LIST a majitelé či správci domů ještě oranžový DOMOVNÍ LIST. Roznáška formulářů končí 25. března 2011.
25./26. března 2011
Půlnoc z 25. na 26. března je tzv. rozhodným okamžikem sčítání. Informace do sčítacích formulářů se vyplňují podle skutečnosti platné v tento rozhodný okamžik.
Příklad: Pokud se miminko narodilo dvě hodiny po půlnoci, tak ještě nebylo v rozhodný okamžik na světě a do sčítání se nepočítá. Pokud se ale narodilo hodinu před půlnocí, tak bylo v rozhodný okamžik mezi námi a je třeba tuto radostnou novinu do sčítání uvést.
26. března 2011
V tento den je možné začít odevzdávat vyplněné sčítací formuláře. Existují tři základní cesty:
• Internet
• Předání sčítacímu komisaři
• Odeslání poštou v obálce nebo odevzdání na kterékoliv poště
14. dubna 2011
Do tohoto dne mají všichni podle zákona odevzdat formuláře – ať už je budou odesílat přes internet, poštou v obálce nebo osobně předávat sčítacímu komisaři.
20. dubna 2011
Končí činnost call centra s bezplatnou linkou 800 87 97 02. Dále bude k dispozici pro informace o sčítání lidu číslo Českého statistického úřadu 274 057 777, které je v provozu v úředních dnech. Stále bude také fungovat informační email info@scitani.cz.
Sčítání lidu krok za krokem
1) Blíží se první návštěva komisaře.
Ještě před tím, než sčítací komisaři začnou roznášet sčítací formuláře, najde každá domácnost ve své schránce letáček se základními informacemi o sčítání lidu. Spolu s tímto letáčkem bude v každé schránce lísteček Informace o kontaktních osobách a místech, kde bude uvedeno jméno sčítacího komisaře, který formuláře přinese, číslo jeho průkazu a termín, kdy do domácnosti přijde. Jméno komisaře a číslo obvodu, ve kterém provádí sčítání, bude možné ověřit v každé obci na úřední desce. Čas návštěvy budou volit komisaři nejčastěji v pracovní den v podvečer nebo o víkendu, aby zastihli rodinu doma. Materiály budou komisaři roznášet do schránek od 26. února do 6. března 2011.
2) Jak poznám sčítacího komisaře?
Sčítací komisař se bude při roznosu formulářů prokazovat speciálním průkazem sčítacího komisaře, který bude předkládat při návštěvě v každé domácnosti společně s občanským průkazem. Zároveň bude mít přes rameno modrou tašku s velkým žlutým logem České pošty.
3) Komisaři roznáší formuláře.
Sčítací komisaři navštíví v době od 7. do 25. března každou domácnost v ČR a předají jí dotazníky pro všechny osoby, které tam žijí (včetně návštěv či podnájemníků, kteří budou v době rozhodného okamžiku v domácnosti třeba jen přechodně).
Komisař přinese do domácnosti celkem tři formuláře s vysvětlivkami:
• Zelený sčítací list osoby (každý člověk v domácnosti dostane svůj vlastní)
• Žlutý bytový list (každá domácnost dostane jeden)
• Oranžový domovní list (ten dostanou pouze majitelé nebo správci domů)
Osoba starší 15 let může převzít formuláře pro všechny členy domácnosti. Formuláře vám komisaři předají osobně proti podpisu.
Pokud vás zastihne komisař v místě vašeho trvalého bydliště, bude už na formuláři dopředu předtištěno vaše jméno a příjmení. Pokud vám bude formuláře předávat na jiné adrese, vyplní komisař údaje v hlavičce ručně do prázdného formuláře.
Při předání formulářů se vás komisař zeptá, jakým způsobem budete chtít vyplněné formuláře odevzdat, a nabídne vám tři základní možnosti:
1) On-line vyplnění a odeslání na internetu
2) Osobní odevzdání komisaři (pokud preferujete tuto cestu, komisař si s vámi hned domluví termín schůzky, kdy přijde formuláře vyzvednout)
3) Odeslání poštovní obálkou do P.O.Boxu ČSÚ (pokud vyberete tuto možnost, předá vám komisař předtištěnou obálku formátu A4, žádné poštovné v tomto případě domácnost neplatí)
Pokud komisaře kdokoliv požádá o pomoc s vyplněním, vždy mu vyjde vstříc a pomůže.
Pro cizince a národnostní menšiny budou připraveny vysvětlivky v osmi jazycích (angličtina, němčina, ruština, romština, vietnamština, francouzština, ukrajinština a polština).
2a) Co když se mi navržený termín návštěvy nehodí a nebudu v tu dobu doma?
Pokud vás sčítací komisař nezastihne v avizovaném termínu, vhodí vám do schránky Oznámení o termínu doručení sčítacích formulářů, kde bude opět uvedeno jméno komisaře, číslo průkazu a termín, kdy se dostaví podruhé. Pokud by vám ani druhý termín nevyhovoval, můžete zavolat na bezplatnou linku 800 87 97 02 a domluvit si jiný čas návštěvy.
Pokud vás pak ani podruhé komisař nezastihne, najdete ve schránce Oznámení o náhradním termínu doručení sčítacích formulářů s informací, že si můžete formuláře vyzvednout na tzv. sběrném místě do 14. dubna. V praxi bude sběrným místem jedna z větších pošt ve vašem regionu.
3) Rozhodný okamžik
Tím je půlnoc z 25. na 26. března 2011. Půlnoc z 25. na 26. března je tzv. rozhodným okamžikem sčítání. Informace do sčítacích formulářů se vyplňují podle skutečnosti platné v tento rozhodný okamžik.
Příklad:
Pokud se miminko narodilo dvě hodiny po půlnoci, ještě nebylo v rozhodný okamžik na světě a do sčítání se nepočítá. Pokud se ale narodilo hodinu před půlnocí, v rozhodný okamžik mezi námi bylo a je třeba jej do sčítání uvést.
Po rozhodném okamžiku začíná sběr formulářů.
4) Sběr vyplněných formulářů
Už při návštěvě komisaře jste se dohodli, jestli vyplníte formuláře on-line, předáte je komisaři osobně a nebo zda je odešlete v obálce. Ať zvolíte kteroukoliv cestu, je nutné odeslat či odevzdat formuláře do 14. dubna 2011.
a) Vyplnění formulářů on-line
Nejjednodušší a nejrychlejší způsob, jak formuláře odeslat, je internet. Od rozhodného okamžiku bude možné na www.scitani.cz vyplňovat a odesílat formuláře on-line.
Abyste mohli vyplnit sčítací formuláře na internetu, potřebujete papírové formuláře, které Vám přinesl sčítací komisař. Na papírových formulářích najdete vpravo dole u čárového kódu dva unikátní kódy (jeden čistě číselný a jeden, který kombinuje čísla a písmena). Těmi se na www.scitani.cz přihlásíte, otevře se vám váš formulář a můžete začít vyplňovat. V závěru kliknete na tlačítko odeslat. Po odeslání obdržíte automatické potvrzení o tom, že formuláře byly statistikům v pořádku doručeny.
Z důvodu co nejvyšší bezpečnosti je pro on-line vyplnění potřeba Adobe Acrobat verze 9.0 a vyšší. Pokud máte na svém počítači nižší verzi, bude přímo na stránkách, kde se formuláře vyplňují, odkaz na bezplatné stažení potřebné vyšší verze Acrobatu.
b) Osobní odevzdání komisaři a pomoc sčítacího komisaře s vyplněním
Pokud jste se se sčítacím komisařem domluvili na osobním odevzdání formulářů, přijde komisař v domluvený čas formuláře vyzvednout. To je také okamžik, kdy vám pomůže s vyplněním, pokud o tuto pomoc požádáte.
Může se stát, že se cokoliv ve vašem programu změnilo a nebudete mít možnost být v domluvený čas doma. Pokud vás komisař nezastihne, najdete ve schránce Oznámení o termínu sběru vyplněných sčítacích formulářů s návrhem, kdy se komisař pro formuláře zastaví v termínu novém. Opět bude na tomto Oznámení uvedeno číslo na bezplatnou linku 800 97 87 02, kde je možné navržený termín druhé návštěvy změnit podle vašich potřeb.
Pokud by vás komisař nezastihl ani podruhé, najdete ve schránce obálku formátu A4 s předtištěnou adresou P.O.Boxu a s Oznámením o náhradním termínu sběru vyplněných sčítacích formulářů, kde bude popsáno, jak můžete formuláře odeslat v obálce.
5) Když budete potřebovat pomoc
Telefon: 800 87 97 02 bezplatná informační linka projektu Sčítání lidu domů a bytů 2011 (v provozu denně 8 – 22 hod od 26. února do 20. dubna 2011)
e-mail: info@scitani.cz
web: www.scitani.cz
Komisař: Úkolem sčítacího komisaře není pouze roznést a sebrat formuláře, ale také pomoci každému, kdo nebude některé z kolonek rozumět či nebude mít sílu sám formuláře vyplnit. V takovém případě jsou komisaři připraveni nechat si údaje např. od nemocného, staršího či nevidomého člověka nadiktovat a formuláře za ně kompletně vyplní.
Ondřej Kubala
tiskový mluvčí projektu Sčítání lidu, domů a bytů 2011
Diskuze k článku
Nějak nechápu důvod sčítání v dnešní době, kdy má veřejná správa k dispozici velkou spoustu údajů ze zákona, protože je zřejmě potřebuje.Mohla bych citovat spoustu zákonů a evidencí již jednou placených z našich daní a poplatků. A to ostatní pro nezbytný provoz státu nepotřebuje stát, ale zdá se někdo jiný a my to z veřejných peněz opět uhradíme. Zajímavě se tím zabýval jeden z mých kolegů.
http://frantisekmatejka.blog.idnes.cz/c/179160/Scitani-lidu-se-nezucastnim-Videa-CSU-a-argumenty-pro-a-proti.html
Připadá mi, že jsme jako ovce, když se na té propagaci a výstupech zase někdo nakapsuje jen proto, že stát stávající zákonnou evidenci dat neefektivně využívá. Duplicitu by nikdo z nás nechtěl určitě platit a ostatní mimo zákon ať si hradí ti, kdož to ke svému podnikání potřebují.
Co by pohohlo? Kdybychom podávali žaloby na neefektivní využívání veřejných prostředků za znovuhromadění dat, která již stát má. Ostatní vysvětleno na videu mého kolegy….
Takové pěkné odpoledne to dnes bylo. Za okny začalo zuřit jaro a my jsme čekali od 15,00 do 17,00 na Distribuci sčítacích formulářů do Naší domácností sčítacím komisařem Vladislavou Hejnovou. Docela zbytečně až marně.
Jaké kázeňské postihy mne čekají, až příště už doma nebudu?
Jupí! Postihy mi nehrozí.
Paní před osmou přišla a já byl občansky svolný až zjihlý.
A to jsem ani nebyl v seznamu.
V každém případě na Jihu přibude občan romské národnosti. Přemítám ještě, jestli jako mateřský jazyk neuvedu znakovou řeč. Pro jistotu.
to LB: To je chytré rozhodnutí! Bezpochyby budete mít s touto národností vyšší důchod! Tedy důchodové kapesné.
Pokud dojde po odeslání ke ztrátě vyplněného formuláře mnou zaslaného v oficiálni obálce na adresu P.O.BOXU jak prokáži, že jsem ji odeslal, abych nebyl finančně postižen?
Pro všechny, viz zvědavý: Postihů za ztrátu formulářů se bát nemusíte. Není to tak jednoduché jak na první pohled vypadá!
Ale co se týká organizace celého sčítání tak Česká Pošta pochybila a to na hodně velké úrovni! Vlastně si myslím, že celé slavné sčítání této instituce by mohlo být prohlášené za anulovatelné!
Formuláře nebyly dodány tak jak měly a to nemluvím o termínech doručení! Spousta lidiček čekala na svého sčítacího komisaře, který se nedostavil a to buď z vlastní chyby nebo z chyby těch, kteří ho tam zapoměli systémově poslat. A co chudák sčítací komisař, když nedostal tu ulici kterou zrovna chtěl? Zlobil se on, zlobili se Ti co na něj čekali doma a ve své podstatě takový pracovní sběrného místa byl z obliga.
ono není vše na první pohled jak se zdá! V novinách vše omlouvaní nemocí sčítacího komisaře, ale ve zkutečnosti třeba jen nedostal tu správnou sadu formulářů co chtěl!
A teď Vám milí spoluobčané nezbude nic jiného než přečkat šíleně dlouhé fronty u přepážky, kde Vám vydají ten formulář, který jste zrovna chtěli a na který jste čekali třeba několik hodin! A ani to nezaručuje kladný výsledek.
Milí spoluobčané, Ti kteří máte v plánu se sečíst, přeji Vám hodně trpělivosti a zdravu.
Jednoduchá rada. Vyplňte formulář po internetu. Zvládla jsem vyplnit pro všechny členy rodiny, byt i dům hravě a lehce za 15 minut včetně odeslání. Pro ty, kteří nemají k internetu přístup je určena následující nabídka Města Písek:
Informace pro občany – sčítání lidu, domů a bytů
Vzhledem k tomu, že v současné době probíhá sčítání lidu, domů a bytů rozhodlo město Písek v souladu s ustanovením § 11 odst. 2, písm. C) zákona č. 296/2009 sb. o zabezpečení bezplatného přístupu k veřejnému internetovému připojení pro občany, kteří chtějí využít možnost vyplnit sčítací formuláře v elektronické podobě a nemají vlastní přístup k internetovému připojení.
V období od 01.04. – 14.04. 2011 bude tento přístup umožněn občanům na následujících místech s níže uvedenou provozní dobou.
Městský úřad Písek – Budovcova 207/6, Písek
Pondělí 07:30 – 17:00 hodin
Úterý 08:00 – 15:30 hodin
Středa 07:30 – 17:00 hodin
Čtvrtek 08:00 – 15:30 hodin
Pátek 07:30 – 14:00 hodin
Infocentrum Heydukova ulice 97, Písek
Pondělí – Pátek 09:00 – 17:00 hodin
Roman Ondřich DiS. – tiskový mluvčí