Návrh na zřízení waldorfského lycea v Písku.

Rok se s rokem sešel a zastupitelé konečně rozhodovali o zřízení waldorfského lycea v Písku. Debata byla dlouhá, a zájem o diskuzi projevilo nezvykle vysoké množství občanů. To není kritika, naopak pochvala, s malým postesknutím, proč zájem občanů není i u dalších důležitých rozhodování o životě ve městě. No nic, nakonec se při hlasování pro zřízení lycea rozhodla víc jak polovina zastupitelů. Já si už dnes myslím, že tohle rozhodnutí patří mezi rozhodnutí moudrá. A už dnes věřím, že budoucnost můj dojem potvrdí.
Vůbec se nechci rozepisovat o významu nebo přínosu tohoto typu vzdělávání pro společnost, navíc by mi nepomohlo porovnání nesrovnatelného. Waldorfská pedagogika si klade za cíl vychovávat a vzdělávat děti ve všestranně a harmonicky rozvinuté osobnosti, první škola byla založena před 106. lety, jak waldorfská pedagogika funguje mi imponuje. A lyceum je logickým pokračováním základního vzdělání této pedagogiky, jeho zřízení vítám.
Že zřizovatelem střední školy má být Kraj a ne město? Jeden z argumentů v debatě má jistou váhu. Městu ovšem není zároveň zakázáno střední školu zřídit, stejně jako si město zakládá různé společnosti. A protože se třeba jedná o navázání na základní waldorfské vzdělávání ve městě, proč ne? Že se město bude muset o školu starat se vším všudy? No město má v majetku několik nemovitostí, investuje do nich nemalé peníze a přitom je z většiny pronajímá k pohostinství. Prý pronájmy nemusí tvořit výnos, zaznělo v diskuzi u jiného bodu, tam se ekonomika neřeší. Porovnám-li pouze společenský přínos z pronájmů hospod proti vzdělávacímu zařízení, já o tom dál přemýšlet nemusím, nemyslím si, že investice do vzdělávacího zařízení by měla být pro město problémovější, než investice do hospod. Nebo penzionu v Přírodním parku, hospody u řeky, u radnice, u sportoviště …. Že by mohl přijít návrh na zřízení dalších školských zařízení, třeba sportovní školy? Tahle poznámka svědčí o neporozumění předloženého návrhu zřízení waldorfského lycea, resp. neporozumění tomu, čím waldorfská pedagogika vlastně je. Ve městě již přes 30 let waldorfská mateřská škola a základní škola existují jako školy bez speciálního zaměření jednoho směru, sportovní škola specializovanou je, přesto je tu pokus o srovnávání všeobecného a specializovaného zaměření školského zařízení. Ještě úsměvnější je i vyslovený požadavek na technické zaměření lycea jako požadavek koncepce města. Město takový požadavek opravdu v nějakém dokumentu už 20 let má. Dozvěděli jsme se výsledek snahy po dvaceti letech: „ve spolupráci s JHK a zástupci firem se podařilo dojednat a zajistit, že bude při SOU Písek otevřen nový 3letý obor strojní mechanik“, cituji odpověď. Hmm, to je výsledek! V době zasedání zastupitelstva už bylo určitě i jasné, kolik žáků bylo přihlášeno, resp. přijato …
Několik zastupitelů upozornilo na vznik precedentu při schválení návrhu. Přitom zvolení minimálně jednou za čtvrtletí vytvoří precedent svým usnesením u rozličných návrhů (prodej pozemků, přidělení bytu, pronájem majetku města, objednávka videonahrávek, nevypisování výběrových řízení, udělování výjimek …)
Místostarostka zmínila, cituji: … Pokud schválíme přípravu, můžeme narazit na překážky a proces zastavit. Zvláštní obava, u stavby ZEVO se investic do podpory zařízení obava zmíněna není a přitom riziko je tu stejné a náklady na přípravu ZEVO jsou násobně vyšší.
Investice do vzdělávacího zařízení bude mít jistě i další, zatím neprojevené benefity. Rozhodnutí zvolených mi přijde až pokrokové při pohledu na politickou scénu současnosti.
Připojuji zápis z projednávání bodu, ale co si budem, video je plné dalších detailů!
K bodu 12) Záměr zřízení waldorfského lycea v Písku
Uvedl MUDr. Přibáň, podrobněji seznámil s některými údaji v analýze, na jejichž základě odbor
nedoporučuje zřízení lycea. Připomněl negativní stanovisko kraje, který je zřizovatelem středních škol, kdy koncepce kraje směřuje k technickému zaměření. Jen malé procento měst zřizuje střední školy. Město zajišťuje chod 6 základních škol a 12 mateřských škol, musí se postarat celkem o 4500 studentů těchto škol. Upozornil na nejistotu s financováním nepedagogických pracovníků, jsou tu i další rizika, demografické křivky, precedens.
Starosta – váží si iniciativy rodičů, ale domnívá se, že primárně se má město starat o to, co mu přísluší. Můžeme pomoci administrativně, organizačně, ale ne jako zřizovatel.
Bc. Černý – je podporovatelem zřízení lycea, finanční výbor záměr projednával a doporučil schválit. Školství je veřejná služba a máme prosazovat vůli občanů. Kraj sám zřízení lycea odmítl, ale podpoří jeho zřízení městem.
Ing. Hořánek – jsou 2 roviny – pocitová, kdy ve městě rozšíříme pestrou nabídku škol, a rovina pragmatická, která znamená nákladné financování. Dotazuje se na stanovisko ředitele ZŠ T. Šobra?
Mgr. Janovský – z pozice předsedy školské rady ZŠ T. Šobra tlumočil stanovisko ředitele, který se ke zřízení lycea v areálu školy příliš nekloní. Osobně není příznivcem záměru zřízení lycea, není v gesci města zřizovat střední školy. Základní školy mají své problémy a mnohdy město nemá tolik finančních prostředků, které by školy potřebovaly. Další důvod nesouhlasu je precedens, mohou přijít např. sportovci s požadavkem zřízení sportovního gymnázia.
L. Nebes – tento způsob vzdělávání má více než 30letou tradici ve městě Písku, kdy waldorfská MŠ a ZŠ úspěšně fungují, měli bychom ctít odkaz a nebát se navázat na tuto tradici, navrhuje podpořit.
Bc. Černý – školy tohoto typu mají nadregionální význam.
JUDr. Knot – precedens vznikl např. i podporou, kdy město investovalo do budovy Sokola, kterou nevlastní. Zmínil podporu sportu a vysoké náklady města na provoz sportovních zařízení. Podporuje alternativní způsob vzdělávání. Zřízením waldorfského lycea dojde ke zvýšení prestiže města.
M. Anděl – podporuje lyceum, oceňuje práci občanů, kteří mají zájem rozšířit nabídku waldorfské pedagogiky, je to prestiž pro město.
MUDr. Tyll – město se má starat o to, aby lidé byli spokojení, měli bychom být vizionáři, počty dětí klesají, budou volné prostory pro lyceum. Přál by si, aby město Písek bylo městem studentů a vzdělání.
J. Soumar – z pozice rodiče mu princip alternativní waldorfské výuky velmi vyhovuje. Z pozice místostarosty je to složitější, ale měli bychom být vizionáři, a proto podpoří návaznost. Městu jako zřizovateli vzniknou nejen finanční náklady, ale budeme muset splňovat a dodržovat všechny zákonné normy.
Ing. Trambová – oceňuje aktivitu rodičů, podpoří za podmínek, že zaměření lycea bude technické. Řada firem, která ve městě podniká, pociťuje nedostatek zaměstnanců s technickým vzděláním. Obává se, že problém jsou prostorové kapacity školy. Pokud schválíme přípravu, můžeme narazit na překážky a proces zastavit.
Ing. Hladík – waldorfské školství má své místo v systému, ale zodpovědnost by měl převzít kraj. Je zklamaný jeho stanoviskem a obává se, že na město naloží další povinnosti. Nepodpoří z důvodu nesystémovosti.
JUDr. Knot – zmiňuje finančně náročnou investici města do přístavby učeben ZŠ T. Šobra, tyto prostory by mohlo lyceum využít pro výuku.
J. Soumar – pokud dnes zahájíme přípravu a lyceum bude mít technické zaměření, můžeme znovu oslovit kraj.
K. Vodička – dotazuje se na obavy ředitelů ostatních ZŠ na snížení objemu finančních prostředků.
Mgr. Janovský – zřízení není jen o financích, je zde řada nevyjasněných otázek, město se v budoucnu bude muset o vše starat.
MUDr. Přibáň – ředitelé ostatních škol projevili obavy o snížení finančních prostředků, ředitelé středních škol rovněž nejsou nakloněni zřízení další střední školy, ve městě je dostatek míst.
Bc. Černý – co město v minulosti udělalo pro to, aby podpořilo technické zaměření škol? Navrhuje schválit a neklást podmínky.
Ing. Trambová – ve spolupráci s JHK a zástupci firem se podařilo dojednat a zajistit, že bude při SOU Písek otevřen nový 3letý obor strojní mechanik.
Ředitel ZŠ Svobodná Mgr. Machač ocenil podporu waldorfského školství ze strany města. V případě lycea počítáme s uskrovněním, co se týká prostor. Projekt dává smysl, máme podporu rodičů, připravenost pedagogů. Naše lyceum by bylo všeobecné a je možné zřídit technickou větev. Pokud město lyceum podpoří, udělají vše, aby fungovalo a naplnili očekávání.
Na podporu vzniku waldorfského lycea ve městě vystoupil poslanec Heller, který zmínil dlouholetou tradici waldorfské pedagogiky v Písku, zřízení lycea bude přínos nejen pro město, ale i pro celý Jihočeský kraj.
Občan – ohledně požadavku na technické zaměření lycea se domnívá, že musíme dělat školu, o jakou mají zájem lidé, ne firmy. Zájem o waldorfskou pedagogiku obecně roste, prioritou města má být vzdělanost občanů.
Starosta ukončil diskuzi a vyzval k návrhům na usnesení.
Bc. Černý navrhuje schválit.
Hlasování č. 21 o návrhu schvaluje pro: 14 proti: 4 zdržel se: 6 (hlasování bylo prohlášeno za zmatečné, bylo hlasováno opakovaně)
Hlasování č. 22 opakované pro: 15 proti: 4 zdržel se: 6
Usnesení č. 101/25
Zastupitelstvo města schvaluje přípravu k realizaci záměru na rozšíření stávající příspěvkové organizace Základní škola Svobodná a Mateřské škola Písek, Šobrova 2070 o střední stupeň vzdělávání waldorfského lycea v Písku
https://www.mesto-pisek.cz/assets/File.ashx?id_org=12075&id_dokumenty=64400
http://www.piseckysvet.cz/vase-nazory/jen-pet-radnich-podporuje-zrizeni-waldorfskeho-lycea-v-pisku