Senioři bez příspěvku města na stravné od ledna
Teprve na listopadovém zasedání zastupitelstva zazněl ten asi nejhlavnější důvod pro zrušení příspěvku města na obědy pro seniory. Sice pozdě, ale přece, se mi konečně zásluhou dostatečně diskutující zastupitelé u návrhu na zrušení usnesení rady města č. 435/23 z 29.6.2023, včetně předkladatele návrhu na zrušení poplatku na stravné pro seniory a zdravotně postižené občany města Písku s účinností od 1.1.2024 vyjasnilo, proč se tak stalo.
Vyšlo najevo, že v minulosti si město považovalo seniorů žijících ve městě a tak pro ně zavedlo v rámci služeb i příspěvek na stravné, tedy obědy jim poskytované. A tento příspěvek byl převzat dalšími až do dnešních dnů. Jak zjistil druhý místostarosta města, k poskytování příspěvku nebyla určena přesnější pravidla a tak by, dle jeho slov, měl na příspěvek právo každý senior ve městě.
A tak bylo rozhodnuto tento příspěvek na stravné zrušit.
To znamená, že z dob minulého režimu byla převzata nějaká pravidla pro udělení příspěvku pro seniory, který donedávna čerpalo pouze cca 450 seniorů z celkového počtu 6.800. Nárok na příspěvek mají také osoby se zdravotním postižením, předčasní důchodci a u těch nebyl zjištěn jejich přesný počet.
Doslova několik desetiletí funkční pravidlo se nynějšímu vedení města nezdá v pořádku a tak jej zruší bez náhrady, nikdo dodnes nenavrhl jiné řešení.
Teprve nyní tedy zaznělo (v zápisu nenajdete), že nové vedení města narazilo na pravidlo, s jehož obsahem nesouhlasí a tak namísto toho, aby bylo pravidlo nově upraveno, bylo rovnou zrušeno!
Tomu říkám báječné řešení! Nejsou přesně vymezeny mantinely pro vyplácení příspěvku, zrušíme příspěvek! Víte co, kdyby městu tuto povinnost nařizoval někdo jiný a nutil ho plnit něco podle nejasných pravidel, asi bych pochopila nechuť se podřídit. Tahle pravidla si však nastavilo město samo (dobrá, kdysi, ale ještě loni to bylo v pohodě a místostarosta na tento fakt nikdy za posledních 5 let neupozornil). A vlastní pravidla si přece město mohlo samo upřesnit, vymezit, změnit, třeba tak, aby byl příspěvek přiznán jen některé skupině seniorů …
Nebudu hledat v historii, jak se měnily vyhlášky či pravidla u jiných záležitostí poskytování příspěvků od města jako třeba příspěvek na sport nebo kulturu a rovnou tvrdím, že u těchto příspěvku nikdy nedochází k jejich rušení, ale k jejich úpravám. Stejně tedy mohlo dojít pouze k úpravě pravidel poskytování příspěvku na stravné pro seniory.
Nebudu hledat hlubší význam u zrušení příspěvku na stravné se zacílením na sociální cítění nebo podobně vyjádřené podpory pro užší skupinu obyvatel města.
Jen doplním, že od voleb nově zvolení přestávají respektovat pravidla všeobecně, udělují výjimky z pravidel bez odůvodnění, a pokud narazí na kritiku za své počiny, pokusí se napasovat rozhodnutí na legální rámec (viz volby členů komisí a výborů).
Rozhodnutí radních o zrušení příspěvku na stravné pro seniory se na zasedání zastupitelstva nepodařilo zvrátit, od ledna nedostane na jídlo nikdo od města ani korunu. Tedy nikdo ze seniorů.
Hádám, že senioři se stanou středem zájmu našich zvolených tak půl roku před volbami. Ke všem kontroverzním rozhodnutím zvolených jen dodám: Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu ….
Zápis nevystihuje plně diskuzi, přesto:
K bodu 17) Příspěvek města na stravné pro seniory a zdravotně postižené občany města Písek
Uvedl MUDr. Chytrý – zrušení příspěvku 15 Kč se dotkne cca 500 seniorů a postižených občanů. Navrhují pokračovat v příspěvku.
Ing. Hořánek – hlásí střet zájmů, město se o seniory stará, myslí na ně, můžeme je podpořit jinou formou.
Ing. Hladík – podpoří návrh Hlasu Písku. Takto jsou podpořeni pouze ti, kteří užívají služeb MSSS, je to zvýhodnění městského subjektu oproti ostatním subjektům, není to rovný přístup.
MUDr. Přibáň – celkově je v ORP Písek 6.800 občanů v seniorském věku + osoby se zdravotním postižením + předčasní důchodci. Službu užívalo zhruba 450 seniorů. Je to mizivé procento využití. Pokud nejsme schopni službu zajistit pro všechny, je třeba ji zrušit. Školy jedou na maximum, prioritu mají jinde. Cena oběda po všech valorizacích je akceptovatelná, v rámci benchmarkingu má z 11 obcí 9 dražší obědy než my. Budeme se snažit udržet současnou cenu.
Starosta – když přijdou s nárokem ostatní, jak pokryjeme?
Mgr. Baslerová – nemáme tak velkou kapacitu, školy to nezvládnou, nejsme oprávněni zjistit sociální situaci žadatelů a tím podporu směřovat sociálně slabším.
Ing. Hladík – těší se na rovný přístup, až začne vařit domov Sovova. Poskytovatelé sociálních služeb zkoumají nárok.
JUDr. Průša – příspěvek na obědy v minulosti neměl žádný sociální účel. Pokud nenastavíme sociální rozměr, měli bychom těm, co nečerpají příspěvek částku 15 Kč doplácet složenkou?
J. Soumar doporučuje upravit bod 2 – RM nemůže zařadit částku do rozpočtu.
MUDr. Turek navrhuje uložit zařazení částky do rozpočtu zastupitelstvu:
Zastupitelstvo města
1. schvaluje příspěvek města ve výši 15 Kč/oběd na obědy pro seniory a zdravotně postižené občany města Písku.
2. ukládá zastupitelstvu města zařadit částku 2.000.000 Kč na pokrytí příspěvku do rozpočtu města na rok 2024.
Hlasování č. 32 pro: 9 proti: 9 zdržel se: 6