Autem až ke vchodu školy, bez ohledu na děti

Abych se na vlně radosti z rozhodnutí zvolených o zřízení waldorfského lycea moc dlouho nevezla, hnedle jsem se dočetla o neveselé novince související také se školstvím. V tomto případě se jedná o rozhodnutí mimořádně nemoderní, nelogické a netýká se jen školy. O zkaženou náladu se postarala informace k rekonstrukci Husova náměstí v prostoru před základní školou.
Dočetla jsem se na webu města: …„Po rekonstrukci této části předpolí školy bude možné ve vyhrazeném čase odbočit před základní školu, přijet bude možné ze Zeyerovy ulice. Rodiče, kteří své děti vozí do školy autem, budou moci před školou své děti bezpečně vysadit, mělo by tak odpadnout riskantní vysazování a přebíhání dětí v ranní špičce přes ulici. Výjezd odsud bude veden přes severní část Husova náměstí,“ řekl místostarosta Josef Soumar. Na začátek prostoru před školou budou nově nainstalovány výsuvné sloupky, které zajistí, aby sem auta nezajížděla mimo vyhrazenou dobu..
Já už se tím nápadem, jezdit auty přímo před vchod školy v době, kdy je tu shromážděno nejvíc dětí, zaobírala. Je nevídáno, kolik lidí s možností o něčem rozhodovat, není schopno vnímat všeobecnou zranitelnost dětí a z pozice svých postů (např. v komisích města) upřednostňují motoristy. Zatímco se za moderní (rozumné, logické, bezpečné …) na mnoha místech v celé republice považuje dopravu z okolí školských zařízení odbourat, město Písek se vydalo opačným směrem, tedy dopravu ke školám co nejvíc přiblížit. Jistě, téma je rozvětvené a široce souvisí nejenom s dopravou, ale pokud se podržím bezpečnosti dětí, jde město cestou nepochopitelnou. Ani ti "kompetentní osoby" z komise dopravní si nepřipouští páchání přestupků jako hlavní problém k řešení, a snaží se všemožně vyhnout řešení přestupků legitimní cestou (pokutování řidičů) za cenu ohrožení dětí:
… člen komise p. Salát, který konstatoval, že k daleko většímu ohrožování dětí dochází při jejich vystupování z vozidel v rušné Zeyerově ulici, než kdyby jejich rodiče mohli zajet a zastavit podél školy u parku, …
Vystavit děti nebezpečí kolize s autem přímo před vchodem do školy, zvýšit riziko nehody, úrazu a neštěstí, tomu nerozumím.
Máme k dispozici příklady s pozitivními výsledky z jiných měst, kde dopravu kolem škol úspěšně odklonili, právě kvůli bezpečnosti u škol. Jenže úprava dopravy u škol s sebou nese vyřešení otázky parkování ve městě a naši zvolení tuhle otázku řešit nechtějí, ani u škol, ani jinde. Pravidla silničního provozu u dopravy v klidu (parkování), především jejich dodržování, jsou ve městě dlouhodobě přehlížena. Přestupky v parkování jsou vidět napříč celým městem, dennodenně, na komunikacích i mimo ně, jsou tolerovány Státní i Městskou policií. Město na řešení parkování aut nechvátá, já rozumím, že právo na parkovací místo nemá oporu v zákoně, na druhou stranu má město zájem na budování parkovišť, která napomohou řešit otázku dopravy ve městě. Jen krátký příklad, od roku 2023 má město k dispozici projekt na parkoviště na sídlišti Jih – 200 parkovacích míst – a stále nevypsalo výběrové řízení na zhotovitele. Radnice se neustále chlubí kdejakou úspěšnou akcí, u zahájení stavby parkoviště se přešlapuje na místě. Na co se čeká, na víc aut na sídlišti?
Zpět ke škole, já se dočetla – Rodiče, kteří své děti vozí do školy autem, budou moci před školou své děti bezpečně vysadit, mělo by tak odpadnout riskantní vysazování a přebíhání dětí v ranní špičce přes ulici. Pro bezpečné zastavení auta máme totiž Pravidla silničního provozu, stačí je dodržovat a hlavně kontrolovat. Pokud pravidla řidiči nedodržují, máme nastaveny možnosti represí. Není potřeba hledat řešení u věcí dávno vyřešených, stačí jen důslednost při jejich dodržování. Proč se naopak hledají další ústupky pro řidiče, kteří svým jednáním už teď ohrožují bezpečnost nejen svých dětí? Jestliže rodiče nedodržují Pravidla silničního provozu, tak je nepotrestáme, nýbrž jim dovolíme zajíždět mezi cizí děti do místa, kde byly dosud chráněny. Bezohlední řidiči ohrožují beztrestně bezpečnost svých dětí, tak ať ohrozí i ty cizí děti s požehnáním města, ne?
A aby se situace před školou ještě víc zkomplikovala – Výjezd odsud bude veden přes severní část Husova náměstí – tak určitě, tyhle komunikace si doslova říkají o zvýšený provoz, tady přece není možné rychlé ucpání komunikace na výjezdu od školy a potom na hlavní. Kdepak, toho se nikdo nebojí!
Když se pokusím to shrnout, město si všimlo nebezpečného chování řidičů v okolí školy. Řidiči zde vysadí děti na nebezpečných místech, někdy v protisměru a zároveň jako rodiče dovolí svým dětem nebezpečně přebíhat silnici mimo označené přechody pro chodce. Město by mohlo požádat o zvýšený dozor u školy s tím, že nebezpečné řidiče začnou třeba strážníci MP trestat, podle zákona.
Město by mohlo veřejnosti představit svou "politiku" bezpečnosti života ve městě, do které spadá i doprava, namísto bezpečí město "kryje" tyhle nebezpečně se chovající řidiče aut, v jejich chování je podpoří a dokonce jim dovolí jezdit autem až před vchod do školy. Jak tenhle benevolentní postoj k nezodpovědným řidičům obhájí v případě nehody před školou? Jak město vysvětlí zodpovědným rodičům a dětem svou benevolenci k pachatelům přestupků, na úkor bezpečí ostatních dětí? Město je zřizovatelem školy, bezpečí všech dětí je jeho odpovědnost.
Stále si stojím za svým názorem z minulosti: „dopravní kolize v Zeyerově ulici nezpůsobuje škola, děti samotné a není to záležitost k řešení komise, ale všech nezodpovědných rodičů dětí. To rodiče porušují pravidla silniční provozu a ohrožují děti. Komise schvaluje chování těchto rodičů a místo sankcí pro ně ohrozí bezpečí dalších, cizích dětí.“
A všem připomenu také vyjádření bývalého ředitele školy, zvýrazňuji podstatné.
… O vyjádření jsme požádali také ředitele Základní školy Jana Husa Mgr. Jana Adámka: „Asi jako drtivé většině našich rodičů a mých kolegů mě dopravní situace kolem Husovky není lhostejná. Před několika lety se podařilo díky panu Ing. Šatrovi, Ing. Sládkovi z teplárny a městským službám vybudovat několik parkovacích míst (3-4) před novou budovou školy v Zeyerově ulici. Bylo to maximum možného, ale zdaleka to nestačí. Dovolte mi trochu širší pohled. Obecně se dá říci, že smysl pro dodržování dopravních předpisů se u nás vytrácí. Nedodržování povolené rychlosti, jízda na červenou a parkování v zákazech jsou dnes zcela běžné. Jmenovaní řidiči nemají respekt před postihem. Zákaz vjezdu mezi školou a parkem je během dne několikrát porušován, signalizace na přechodu do Heritesovy ulice běžně také (motoristy i chodci), o křižovatce Zeyerova – Nádražní nemluvě, ta už je s nadsázkou „legendární“. Na výše zmíněném odstavném pruhu před školou v Zeyerově ulici běžně parkují auta a blokují místa rodičům, někdy řešíme zablokovaný jediný vjezd do areálu školy, kde je navíc také značka zákaz vjezdu. Dokud nevyřešíme tyto nešvary, žádná varianta nebude bezchybná. Vývoj situace sleduji, věřím že členové dopravní komise s odborem dopravy se snaží o přijatelné řešení. Jsem v kontaktu i s panem Špírkem a věřím, že nakonec dojde k dohodě. Bez boje proti lhostejnosti, neomalenosti a nedodržování pravidel to nepůjde.“
Přeji všem žákům ZŠ Husova bezpečný školní rok.
Ještě přidám vlastní poznatek. Rodiče vozí děti i do školky. Většina rodičů páchá přestupky při parkování v okolí školek. Parkují na chodnících, trávnících, ve vjezdech, vchodech, v zákazu stání nebo zákazu vjezdu, parkují, kde je napadne. A děti to vnímají. Od malička se děti od rodičů učí, jak nedodržovat pravidla, jak být bezohledným občanem. A paradoxně ti samí rodiče nadšeně tleskají pro dopravní hřiště, kde se mají jejich děti naučit pravidla silničního provozu.
http://www.piseckysvet.cz/veci-verejne/auty-do-deti
http://www.piseckysvet.cz/veci-verejne/jak-to-bude-s-parkovanim-u-zs-jana-husa
Foto z https://www.mesto-pisek.cz/od-1-cervence-se-bude-rekonstruovat-predpoli-zs-j-husa/d-64385/p1=29518